آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس

آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس

آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس

ماهی های دیسکس یکی از رنگارنگ ترین گونه های ماهیان آکواریوم آب شیرین است و تولید آنها می تواند شادی آور باشد.  ماهی های دیسکس گونه ای از سیچلاید است و به طور گسترده ای به عنوان یکی از رنگارنگ ترین گونه های ماهیان آب شیرین شناخته می شود. این ماهی ها با بدنی گرد، دیسک مانند و رنگ های درخشان و الگو های منحصر به فردشان شناسایی می شوند. به زبان ساده آنها یکی از زیباترین گونه های ماهی آکواریوم برای نگهداری و یکی از جالب ترین گونه ها برای پرورش هستند. اگر از ماهی دیسکس لذت می برید، ممکن است یاد بگیرید که چگونه آنها را پرورش دهید. ماهی های دیسکس یک نوع نژاد حساس برای نگهداری در آکواریوم خانگی هستند، بنابراین اگر قصد پرورش آنها را دارید، آماده سازی های کمی وجود دارد. در ادامه همراه ما باشید تا قبل از خرید ماهی دیسکس، شما را با آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس آشنا کنیم.

آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس

1- چندین ماهی نگه دارید تا شانس داشتن نر و ماده را افزایش دهید

هیچ روش مطمئنی برای شناسایی بصری جنسیت ماهی وجود ندارد و این مخصوصاً قبل از رشد کامل ماهی دشوار است. مردان بزرگسال معمولاً لب های ضخیم تری دارند و ممکن است پرخاشگرانه عمل کنند. با این حال اگر یک مخزن به اندازه کافی بزرگ دارید، بهترین روش این است که حداقل چهار ماهی دیسکس نگه دارید تا احتمال داشتن یک ماده و یک نر افزایش یابد.

2- ماهی های دیسکس خود را در یک آکواریوم بزرگ نگه دارید

اگر دیسکس در ظرف خیلی کوچکی نگهداری شود، بعید است که تولید مثل کند. عمق مخازن دیسک باید حداقل 15 اینچ (38 سانتی متر) باشد. یک جفت دیسک را در مخزنی نگه دارید که بتواند حداقل 50 گالن (191 لیتر) آب را در خود جای دهد. اگر چهار تا شش دیسک نگه دارید، از مخزنی استفاده کنید که بتواند حداقل 67 گالن (255 لیتر) آب را در خود جای دهد.

3- نیتریت ها، نیترات ها و آمونیاک را اندازه گیری و تنظیم کنید

فروشگاه های آکواریوم باید کیت های آزمایشی را با ابزار مورد نیاز برای اندازه گیری محتوای این مواد در آب بفروشند. اگر میزان نیتریت یا آمونیاک شما بالاتر از ppm 0 باشد، یا میزان نیترات بالاتر از ppm 20 باشد، آب می تواند برای ماهی های شما سمی باشد. اگر مخزن خالی است یک چرخه بدون ماهی را اجرا کنید یا در غیر اینصورت با یک آکواریوم دار با تجربه مشورت کنید.

4- سایر شرایط آب را در آکواریوم خود کاملاً آزمایش کرده و با دقت تنظیم کنید

درجه حرارت در آکواریوم شما باید در 82 درجه فارنهایت (27/7 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد تا شرایط مناسب تولید مثل ایجاد شود. نتایج آزمایش pH آب باید در حدود 6.5 pH پایدار باشد و هرگز به 7.0 یا بالاتر نرسد. برای آزمایش محتوای مواد معدنی که باید بین 100 تا 200 میکروسیمن باشد، یک دستگاه تست هدایت الکترونیکی خریداری کنید.

5- بخشی از آب را مرتباً عوض کنید

10 of از آب روزانه، یا 20-30 of از آب را دو بار در هفته تغییر دهید تا مخزن تا حد ممکن تمیز باشد در حالی که شما دیسکس را برای تولید مثل ترغیب می کنید. سیفون هر زمان لازم شد از ته مخزن آلودگی جمع می کند. اگر کناره های مخزن نیاز به تمیز کردن دارند، این کار را قبل از تعویض آب انجام دهید تا از آلودگی آب جدید جلوگیری کنید.

6- پروتئین حیوانی دیسکس خود را تغذیه کنید

انواع غذا های زنده مانند لارو پشه، میگوی آب نمک بزرگسال یا کرم سفید برای تهیه دیسک بزرگسالان با تغذیه مورد نیاز برای تولید مثل بهترین است. اگر غذای زنده در دسترس نیست، به آنها گوشت گاو قلب بدهید یا به عنوان آخرین چاره، غذای غنی از پروتئین حیوانی را پوسته پوسته کنید. ممکن است گاهی اوقات به آنها مکمل ویتامین ماهی گرمسیری، اسفناج پودر شده، اسپیرولینا یا غذای پوسته با کیفیت بالا برای برخی مواد مغذی اضافی بدهید.

7- مناطق تخم ریزی را به مخزن اضافه کنید

سطوح پایین زمین ممکن است ماهی را به تخم گذاری ترغیب کند و اگر قصد جدا کردن آنها از والدین را دارید، انتقال تخم را آسان تر می کند. شما می توانید از گلدان های گل بلند، وارونه، یک مخروط تولید مثل از فروشگاه آکواریوم یا یک لوله پی وی سی با طول کوتاه استفاده کنید. همچنین ممکن است نگه داشتن خود آکواریوم در یک مکان ساکت احتمال تولید مثل را افزایش دهد. تا زمانی که والدین از تخم های ماهی های دیگر دفاع می کنند، اگر این دیسک مستقیماً روی زمین تخم می گذارد نگران نباشید.

8- مراقب جفت های جفت شده باشید

اگر یک جفت ماهی دیسکس در گوشه ای با هم آویزان شوند، یک منطقه تخم ریزی را تمیز کنند یا نسبت به سایر دیسک ها تهاجمی عمل کنند. این احتمالاً دیسک نر و ماده است و آنها باید زود تخم ریزی کنند. اگر جفت های جفت شده بسیار پرخاشگر شوند، ممکن است لازم باشد آنها را از بقیه ساکنان تانک جدا کنید.

آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس

9- متیلن بلو را به مخزن اضافه کنید

چند قطره متیلن بلو به آب اضافه می شود که از تخم ها در برابر باکتری و قارچ محافظت می کند. این ماده را در فروشگاه آکواریوم یا به صورت آنلاین جستجو کنید و آن را با قطره چکان اضافه کنید.

10- تصمیم بگیرید که آیا دیسکس را با والدین یا بدون او پرورش دهید

اگر همه چیز خوب پیش برود، پرورش بچه ها با والدین ممکن است میزان بقا را به طور قابل توجهی افزایش دهد. با این حال برخی از والدین ممکن است تخم را بخورند یا بیماری ها را گسترش دهند. این ممکن است که دیسک پرورش یافته توسط والدین، تمایل به والدین بهتری داشته باشد  که اگر شما قصد دارید پرورش ماهی را برای چندین نسل ادامه دهید، مفید خواهد بود.

 11- فیلتر های قدرتمند را با فیلتر اسفنجی یا سنگ هوا جایگزین کنید

مخازن دارای سرخ فقط باید از روش های نرم و صافی آب و اکسیژن رسانی استفاده کنند تا از مکیدن بچه یا خسته شدن آنها با جریان ثابت جلوگیری شود. در صورت لزوم، فیلتر های مخزن خود را تنظیم کنید زیرا تصمیم گرفتید که بچه مخزن در کدام مخزن پرورش یابد.

پرورش ماهی دیسکس با والدین

آموزش تکثیر و پرورش ماهی دیسکس

1- مراقب جوجه ریزی تخم ها باشید

بعد از دو یا سه روز تخم ها باید بیرون بیایند. با این حال ماهی جوان یا سرخ شده، به طور معمول برای مدتی به محل تخم متصل می شود. اگر متوجه شدید که والدین هنگام انتظار تخم را می خورند، والدین را جابجا کرده و به جای آن دستورالعمل های پرورش دیسک بدون والدین را دنبال کنید.

2- قبل از جدا شدن سرخ، سطح آب را کاهش دهید

ظرف چند روز از جوجه ریزی، بچه ماهی باید جدا شود و به طرف والدین منتقل شود، جایی که آنها از پوست والدین تغذیه می کنند. ممکن است با کاهش موقتی سطح آب به حدود 9 اینچ (25 سانتی متر) احتمال سرخ شدن در محل والدین را افزایش دهید. محل قرارگیری سویه های دیسکس با رنگ روشن ممکن است برای بچه سخت تر باشد. تخم های سطح متصل شده را بردارید، اگر بچه ها سعی کنند از آن تغذیه کنند.

3-‌ چهار یا پنج روز پس از شنا کردن بچه میگو با آب نمک کودک تغذیه کنید

پس از اینکه بچه ها حدود چهار روز آزاد شنا کردند، چهار بار در روز رژیم غذایی آنها را با مقدار کمی میگوی شور بچه زنده شروع کنید. میگو های مرده را در صورت نخوردن در همان روز تمیز کنید تا آب تمیز بماند. اگر نمی توانید به صورت زنده استفاده کنید، انجماد قابل قبول است.

4- رژیم غذایی آنها را بعد از شش هفته تغییر دهید

پس از رسیدن بچه های شش هفته ای، آنها می توانند غذای متنوع تری بخورند. سعی کنید طیف گسترده ای از پروتئین حیوانی و همچنین سبزیجات غنی از ویتامین را به آنها تغذیه کنید. بسیاری از پرورش دهندگان دیسک مایل به تهیه دستورالعمل خود برای “همبرگر دیسک” هستند كه حاوی تمام این مواد مخلوط شده در قوام است كه خوردن آن برای ماهی های كوچك آسان است.

پرورش دیسکس بدون والدین

1- آب حاوی تخم را به یک مخزن جدید منتقل کنید

اطمینان حاصل کنید که مخزن جدید دارای همان خصوصیات آب قبلی است که در بخش تولید مثل توصیف شده است اما برای احتمال موفقیت بیشتر از مخزن کوچکتر استفاده کنید. اگر تخمها به جای لوله یا مخروط تخم ریزی روی کف مخزن گذاشته شوند، ممکن است لازم باشد ماهی بالغ را به جای آن حرکت دهید.

2- صبر کنید تا ماهی های جوان آزادانه شنا کنند

بعد از چند روز تخم ها خارج می شوند اما ممکن است دو روز طول بکشد تا بچه ها از منطقه تخم دور شوند و آزادانه شنا کنند.

3- در حالت ایده آل، آنها را از منبع تمیز کننده روتیفر تغذیه کنید

روتیفر ها موجودات میکروسکوپی هستند که در آب برکه یافت می شوند. با این حال روتیفر های جمع آوری شده در طبیعت ممکن است دارای بیماری های مضر باشند. در عوض یک منبع تمیز از روتیفرها را از یک فروشگاه آکواریوم خریداری کنید.

4- در غیر این صورت، مخلوط خود را از زرده تخم مرغ و مواد دیگر درست کنید

بسیاری از پرورش دهندگان برای تغذیه بچه، زرده تخم مرغ را به کنار مخزن آغشته می کنند. این ممکن است رشد کندتری نسبت به روش روتیفر داشته باشد اما ممکن است ارزان تر یا آسان تر باشد. برای تغذیه بیشتر مواد غذایی دیسکی مانند، اسپیرولینا و میگوی آب نمکی بچه را در زرده تخم مرغ مخلوط کنید. دیسک را می توان از طریق غذای معمولی بعد از شش هفته تغذیه کرد، اگرچه استفاده از دستورالعمل “همبرگر دیسک” بعد از آن نقطه هنگام رشد توصیه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *