علت آمدن ماهی روی آب

علت آمدن ماهی روی آب

علت آمدن ماهی روی آب

معمولا ماهیان آکواریومی، در اعماق مختلف آکواریوم شنا می کنند. برخی از انواع ماهیان ترجیح می دهند بیشتر در قسمت پایین زندگی کنند، در حالی که برخی دیگر تمایل دارند روزهای خود را در مناطق میانی یا بالایی آکواریوم بگذرانند. با این حال یک واقعیتی که وجود دارد که، علت آمدن ماهی روی آب برای نفس کشیدن است.

ماهی ها چگونه نفس می کشند؟

ماهی دیسکس ممکن است در نزدیکی سطح معلق شود زیرا آنها سعی می کنند راحت تر نفس بکشند. به یاد داشته باشید، ماهی ها اکسیژن محلول را تنفس می کنند، نه اکسیژن که از قبل در مولکول H2O ترکیب شده است. به طور طبیعی، این سطح اکسیژن محلول، در نزدیکی سطح جایی که تعامل بین هوا و آب اتفاق می افتد، بیشتر است. ماهی که اکسیژن کافی دریافت نمی کند سعی در جبران آن با گرانش به سمت آن منطقه دارد. به همین ترتیب، ممکن است متوجه ماندن ماهی خود در نزدیکی حباب سنگ های هوا یا سایر تزئینات تولید کننده حباب شوید.

علت بالا ماندن طولانی مدت ماهی در آکواریوم

ممکن است ماهی، به دلیل مشکلی که در غده هایش وجود دارد مانند نوار آبکشی، انگلی یا آسیب، اکسیژن کافی دریافت نکند. با این حال، اگر متوجه شدید که چندین ماهی سعی در نفس کشیدن در سطح آکواریوم شما یا ماندن در بالای مخزن دارند، پس احتمالا مشکلی در شرایط زیستگاه شما وجود دارد. برای اطمینان از سلامت ماهی حتما عوامل زیر را بررسی و اصلاح کنید:

1- کیفیت پایین آب : فرایند عیب یابی خود را با انجام آزمایش آب شروع کنید تا مشکلات مربوط به کیفیت آب (مانند دما، آمونیاک، نیتریت، نیترات، سختی، میزان شوری یا سطح PH) را رد کنید. در مرحله بعد، سعی کنید دلایل دیگر اکسیژن آکواریوم را کم کنید. به عنوان مثال، اگر آب مخزن ماهی شما کدر یا آلوده باشد، ممکن است بیش از حد به ماهی خود غذا دهید، یا ممکن است یک ماهی مرده در مخزن داشته باشید. در هر صورت، باید آب مورد نیاز را تعویض کنید تا شرایط مخزن شما به حالت تعادل برسد (به طور معمول حداکثر یک سوم آب توصیه می شود).

2- ازدحام بیش از حد ماهی ها : اگر یک آکواریوم بیش از حد ماهی داشته باشد باعث آلوده تر شدن آب می شوند همچنین برای تامین اکسیژن باهم رقابت می کنند، که به دنبال آن باعث کم شدن سطح اکسیژن می شود.دلیل دیگر کمبود اکسیژن در آکواریوم می تواند کمبود سطح باشد، هرچقدر مساحت سطح آکواریوم بیشتر باشد باعث تماس هوای بیشتر می شود.

3- عدم هوادهی : آب زیستگاه ماهی خود را در حرکت نگه دارید. مخلوط کردن آب موجود با آب سطحی به حفظ کیفیت خوب آب و تأمین اکسیژن محلول در سراسر مخزن ماهی کمک می کند. مجموعه ای از فیلترهای آکواریوم که به درستی نگهداری می شوند، برای از بین بردن زباله ها حیاتی است. در برخی شرایط، ممکن است یک فرم هوادهی حتی قوی تر مانند هد قدرت، نیز وجود داشته باشد. عناصر تزئینی حباب ساز مانند سنگ هوا یا چوب حباب نیز می توانند مقدار کمی اکسیژن اضافه کنند، اما بیشتر برای اهداف تزئینی هستند.

4- دمای نامناسب آب : دمای آب همچنین می تواند در غلظت اکسیژن نقش داشته باشد. آب گرم نسبت به آب سرد اکسیژن کمتری را در خود نگه می دارد، بنابراین در ماه های تابستان مراقب دمای زیستگاه خود باشید. با تنظیم درجه حرارت آب خود با بخاری یا چیلر مخزن ماهی، از طولانی شدن بیش از حد آن اجتناب کنید.

راه های افزایش اکسیژن در مخزن ماهی

1- از فیلتر HOB استفاده کنید : فیلترهای HOB برای افزایش سطح اکسیژن در آکواریوم عالی هستند. آنها بسیار کوچک و بسیار آسان برای استفاده هستند. آب تصفیه شده از فیلتر HOB از ارتفاعی پایین می آید که به هوادهی آب کمک می کند.

2- از میله اسپری استفاده کنید : یک میله اسپری اساسا به توزیع آب فیلتر شده در سطح مخزن کمک می کند که باعث می شود هوای بیشتری در معرض آب قرار گیرد و در نتیجه سطح اکسیژن مخزن شما افزایش می یابد.

3- از فواره استفاده کنید : اگر سطح اکسیژن کمی در حوضچه خود دارید، استفاده از فواره یک روش عالی برای افزایش سطح اکسیژن در حوضچه است.

4- از پمپ هوا استفاده کنید : استفاده از پمپ هوا راهی مستقیم برای افزایش اکسیژن در آکواریوم است. پمپ هوا، هوا را گرفته و از طریق سنگ هوا در مخزن آکواریوم آزاد می کند. پمپ های هوا زیادی برای آکواریوم وجود دارد اما مشکل اکثر آنها این است که قابل اعتماد نیستند و کمی سر و صدا دارند.

کلام آخر

اگر در شرایط اضطراری هستید، ریختن آب در آکواریوم با شیشه از ارتفاع می تواند به افزایش اکسیژن در مخزن کمک کند یا انجام یک تغییر بزرگ آب می تواند به افزایش اکسیژن در مخزن کمک کند. اگر به دلیل دمای بالای آب، سطح اکسیژن در مخزن ماهی کاهش یابد، نگهداری مقداری یخ در کیسه ای که درون آن قرار دارد، باعث خنک شدن آب و افزایش اکسیژن آکواریوم می شود. اگر در هنگام قطع برق با مشکل پایین بودن میزان اکسیژن مواجه هستید، استفاده از پمپ باد باتری باعث اکسیژن رسانی آب در هنگام قطع برق می شود. راه حل دائمی برای کاهش سطح اکسیژن در مخزن ماهی شامل استفاده از فیلتر HOB یا میله اسپری یا پمپ هوا است. اگر می خواهید اکسیژن را در حوضچه خود افزایش دهید، استفاده از فواره یک روش عالی برای اکسیژن رسانی آب حوض است.

برای اطلاع از قیمت ماهی دیسکس می توانید به مرکز فروش ماهی دیسکس در اصفهان مراجعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *