تولید بچه ماهی خاویار

تولید بچه ماهی خاویار

تولید بچه ماهی خاویار امروزه یکی از مشاغل پر درآمد تلقی می گردد که در حال حاضر اشخاص زیادی از این راه امرار معاش می کنند. اگر شما هم جزو علاقمندان به شیلات هستید و تصمیم دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید توصیه می کنیم به مطالب ارائه شده در این مقاله نیز توجه کرده و از آن در راه اندازی کسب و کار خود استفاده ببرید.

آیا تولید بچه ماهی خاویار در کشور نیاز به موقعیت جغرافیایی خاصی دارد؟

بی شک همه ما می دانیم که امروزه به دلیل پی بردن بشر به ارزش غذایی بالای خاویار، تولید ماهی خاویار و به واسطه آن برنامه ریزی جهت تولید و استخراج خاویار، یکی از پیشه های آینده دار و پر رونق می باشد که اشخاص زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

همچنین کشور ما نیز به عنوان دومین تولید کننده برتر خاویار پس از روسیه و همچنین اولین تولید کننده مرغوب ترین خاویار دنیا می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اقلیم و موقعیت جغرافیای کشور ایران شرایط مناسب و ایده ال برای تولید ماهی خاویار را دارا است.

با توجه به شواهد موجود و فعالیت هایی که در این زمینه صورت گرفته، مشخص است که حتی در کویری ترین نقطه ایران نظیر قم و دزفول نیز می توان برای راه اندازی این کسب و کار اقدام کرد. منتهی لازمه دسترسی به موفقیت و کسب نتیجه ایده ال دانش آموزی در این زمینه و بهره مندی از تجربیات پیشکسوتان و فعالان پروش ماهی خاویار می باشد.

آیا امکان پروش و تولید بچه ماهی خاویار به صورت خانگی امکانپذیر می باشد؟

طبق شواهد موجود امکان انجام این کار به صورت خانگی نیز میسر هست. حتی می توان گفت بر عکس مقیاس صنعتی نیازی به آب و زمین جداگانه ای نیز ندارد. به عبارت دیگر هزینه های تولید بچه ماهی خاویار در منزل نسبت به تولید صنعتی کمتر بوده و افرادی که علاقمند به پروش بچه ماهی می باشند امکان پروش آنها را در منزل دارند.

جهت پروش بچه ماهی در منزل نیاز هست که ابتدا شرکت های فعال در این زمینه مراجعه کرده و با توجه به توان و بودجه خود اقدام به خرید بچه کرد. البته باید محیط و اندازه ای که در منزل برای تولید بچه ماهی خاویار در نظر گرفته شده است نیز در هنگام خرید لحاظ شده و با توجه به بودجه و محیط مورد نظر تعداد بچه ماهی های خاویار را انتخاب کرد. سپس با تهیه غذای مناسب و رسیدگی های لازم اقدام به پرورش دادن بچه ماهی های خاویار در منزل کرد.

جهت پروش و تولید بچه ماهی خاویار به صورت صنعتی نیاز به چه تحصیلاتی است؟

همانطور که گفتیم تولید بچه ماهی خاویار در مقیاس صنعتی در اولین گام نیاز به زمین و آب جداگانه دارد، در صورت وجود آب و زمین و همچنین وجود سرمایه لازم در دومین گام نیاز به اخذ مجوزات لازم جهت فعالیت در این زمینه می باشد.

معمولا میانگین سرمایه لازم جهت خرید بچه ماهی خاویار و غذای مورد نیاز او برای تولید بچه ماهی خاور به شکل صنعتی حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان است. پس از فراهم کردن شرایط مساعد و راه اندازی تولید بچه ماهی خاویار به صورت صنعتی حدود سه سال طول می کشد تا افراد به سود برسند. اگر همه برنامه ریزی های لازم درست و دقیق صورت بگیرند، بعد از گذشت سه سال از راه اندازی تولید و پروش بچه ماهی خاویار دیگر هر سال به صورت تصاعدی رشد بیشتر می شود.

البته اگر هدف شما صرفا دسترسی به تولید خاویار می باشد و چندان علاقه ای به سایر محصولات مورد استفاده حاصل شده از تولید ماهی خاویار ندارید باید صبر پیشه کنید. زیرا یک بچه ماهی باید به سن ده سالگی برسد تا بتوان از او ماده خاویار استخراج کرد. البته ناگفته نماند که استخراج خاویار فقط از ماهی های خاویار ماده امکانپذیر هست. به عبارت دیگر ماده خاویار که آوازه ارزش غذایی آن در دنیا پیچیده است همان تخمک ماده ماهی خاویار می باشد.

تولید بچه ماهی خاویار

بنابراین اگر نیت شما از تولید بچه ماهی خاویار استخراج خاویار می باشد باید برای رسیدن به هدف خود صبر پیشه نمایید.

معرفی انواع بچه ماهی خاویاری مناسب برای تولید

لازم به ذکر است که ماهی های خاویار دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر کدام از آنها از نظر گوشت و نوع خاویار دارای کیفیت های متفاوتی می باشند.

به عنوان مثال ماهی خاویار فیل ماهی نسبت به سایر گونه ها با ارزش تر بوده و به همین سبب دارای قیمت بالاتری در بازار است. بنابراین برای انتخاب بچه فیل ماهی جهت تولید بچه ماهی خاویار باید هزینه بیشتر کرده تا در هنگام سود دهی نیز بتوان به سود بیشتری دست یافت در حال حاضر بیشترین گونه های بچه ماهی در بازار جهت پرورش بچه ماهی خاویار به شرح زیر می باشند.

  • بچه فیل ماهی خاویاری
  • بچه تاس ماهی خاویاری
  • بچه اوزون برون ماهی خاویاری
  • بچه قره برون ماهی خاویاری
  • بچه شیب ماهی خاویاری
  • بچه سیبری ماهی خاویاری
  • بچه استرلیاد ماهی خاویاری.

مهمترین نکات قابل توجه هنگام شروع بکار تولید بچه ماهی خاویار چیست؟

مسلما برای رهایی از رو به رو نشدن با شکست و راه اندازی یک کسب کار موفق و پر سود با پرورش بچه ماهی خاویار قبل و حین راه اندازی استخر ماهی باید یک سری نکات را مد نظر قرار داد تا علاوه بر دسترسی به سود خوب هیچگاه نیز متحمل ضرر و زیان نشد.

۱- امکان دسترسی به آب با دمای مناسب:

دمای آب جهت پروش و تولید بچه ماهی خاویاری بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. بنابراین هنگام راه اندازی استخر باید حتما به فکر تجهیزات لازم جهت بالا و پایین کردن دمای آب نیز بود.

برای پرورش بچه ماهی خاویار باید دمای آب بین ۱۸ تا ۲۰ درجه باشد. البته اگر بتوان این دما را بین ۱۵ تا ۲۴ درجه نگه داشت بسیار عالی خواهد بود.

۲- بالا بودن کیفیت و سطح سلامت آب:

برای این منظور بهتر است قبل از هر اقدامی آب مورد نظر را مورد آزمایش قرار داد.

۳- تنظیم بودن اکسیژن آب:

باید حداقل اکسیژن محلول در آب حدود ۵ میلیگرم در هر لیتر باشد. البته اگر بالاتر از ۷ باشد بهتر است. اما نباید کمتر از ۵ باشد.

۴- رعایت استاندارد استخرها:

استاندارد های مورد نیاز برای استخر های تولید بچه ماهی خاویار به نحوی است که استخرها یا باید دایره باشند و یا اینکه چند ضلعی بالاتر از ۶ ضلع باشند. ارتفاع نیز نباید زیاد باشد.

در یک مقاله برای شما علت آمدن ماهی روی آب را به طور کامل شرح داده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر این متن را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *